JÁGÓNAK
Program
2024
Venue: University of Szeged, Faculty of Arts, Egyetem u. 2, Conference Hall – ground floor, to the left (except for the concert on Thursday)
Helyszín: SZTE BTK, Egyetem u. 2, Konferencia terem – földszinten a bejárattól balra (kivéve a csütörtöki koncertet)
Thursday,
September 19th
szeptember 19. csütörtök
10.00-10.15
Opening / Megnyitó
10.15-11.00 Plenary session / Plenáris előadás (in Hungarian)
Nádasdy Ádám: Shakespeare-sorok metrikai elemzése
Elnök: Szőnyi György Endre
11.30-13.30 Session 1 / 1. szekció (in Hungarian)
Elnök: Dávidházi Péter
Oroszlán Anikó (PTE): "There is nothing either good or bad, but thinking makes it so." A Hamlet-dilemmák felhasználása biblioterápiás csoportfolyamatban
Fazekas Sándor (MATE): 'Spread the Word!': A Szonettek újrafordítása mint 'közbölcsészeti' projekt
Erdély Perovics Andrea (SZTE): "Ha színház az egész világ"
Ruttkay Veronika (KGU): A látható szellem: Vajda Péter és a Hamlet-fordítás kihívásai
15.30-17.30 Session 2
Chair: Pikli Natália
Fábián Annamária (ELTE): "What the -quel?" – or Bear with the Prefix: Prequels and Sequels and their Morphing (in) Language: the Birth of the 'Shaquel'
Szélpál Lívia (SZTE): Postmillennial Rewritings of Shakespeare's The Tempest
Cseicsner Otília (ELTE): Romeo and Juliet Radiotised - a radio play as a test piece for legendary theatrical production
Reuss Gabriella (PPKE): "Scenes are interwoven": Shakespeare, Hevesi and the challenges of performativity
18.00-18.45 CONCERT / KONCERT
Venue: BBMK (Faculty of Music), Tisza Lajos krt. 79-81.
Solis Consort
Bereczki Julianna (harpsichord / csembaló)
Skrionya Réka (recorder / blockflöte)
Horváth-Tóth Viktória (baroque violin / barokk hegedű)
19.15-20.45 RECEPTION / FOGADÁS
Venue: back in Egyetem u. 2
Friday,
September 20th
szeptember 20. péntek
9.00-11.00 Session 3
Chair: Fabiny Tibor
Nyusztai Iván (ELTE): Cynical Shakespeare
Stróbl Erzsébet (KGE): History, Fiction and Political Persuasion: A Heavenly Dialogue Between Princes and Queens
Mike Laura (SZTE): Satire and collective religious trauma in John Marston's Antonio's Revenge
Zámbóné Kocic Larisa (SZTE): Taming Shakespeare's Shrew: Playing with Sex and Gender-Swapping
11.30-12.15 Plenary session
Schandl Veronika (PPKE): "Mirthful Comic Shows" - Shakespeare in Cabarets and in Theatrical Archives
Chair: Kiss Attila
15.00-16.30 Session 4
Chair: Szőnyi György Endre
Szele Bálint: (PE) "The imperial theme": Hungarian Macbeth – from the beginnings to the 21st century
Földváry Kinga (PPKE): Interface Hamlet, or the kaleidoscope of adaptations
Péter Róbert, Almási Zsolt: The DraCor drama database in the AVOBMAT multilingual textmining tool
16.45-17.30 Plenary Session
Fabiny Tibor (KRE): Compunction and Conscience in Shakespeare and in Renaissance Iconography
Chair: Kinga Földváry
17.45-19.15 Session 5
Chair: Ruttkay Veronika
Pikli Natália (ELTE): "How to use Shakespeare Scholars, or, Dancing the Tango of Mutual Respect"
Szabó Anna (SZTE): Living a more illuminated life: Shakespeare as a Public Humanities Project
Almási Zsolt (PPKE): Shakespeare and Public Humanities: Shakespeare's Romeo and Juliet, Visky's Júlia and Power
Recommended wine-tasting at the wine festival:
Szeged BORTÉR (Dóm tér)
https://borter.hu
Saturday,
September 21th
szeptember 21. szombat
9.00-9.45 Plenary session
Maria Mendes (University of Lisbon): Ménage à Trois: flattery in King Lear.
Chair: Matuska Ágnes
10.00-12.00
Roundtable on Public Humanities
Expository talks: Paola Spinozzi, Antoine Ertlé, Matuska Ágnes
Chair: Kiss Attila